Gezond werken

Gezond en ergonomisch werken is een actueel onderwerp. Langdurig zittend werk is ontzettend slecht voor de gezondheid. Dat wijst ieder onderzoek uit. Met eenvoudige aanpassingen kunnen we de kwaliteit van zittend werk enorm verbeteren. Een goede zithouding en afwisseling is het sleutelwoord.

Gratis advies
Arbo goedgekeurde stoel

Een Arbo stoel voldoet aan de eisen die zijn vastgelegd in de Arboregeling. Hierin staan voorschriften waaraan een bureaustoel minimaal moet voldoen. Een goedgekeurde arbo stoel voldoet aan de EN1335 norm. Verderop leest u wat de minimale instelmogelijkheden hiervan zijn. TNO is de instantie die de stoel keurt en hiervoor een certificaat afgeeft. Wij leveren een breed assortiment Arbo goedgekeurde bureaustoelen van onder andere Versluis Private Label, Comforto, Haworth, Giroflex, Rovo, Sedus en Klöber. Ook onze huislijn bureaustoelen voldoen ruimschoots aan de Arbovoorschriften.

Er is nog een normering, namelijk de NPR1813 norm, dit staat voor de Nederlandse Praktijk Richtlijn. Hierin zijn grotere instelmogelijkheden vastgelegd. Ideaal voor mensen met een niet-gemiddeld postuur, dus voor kleine, lange, dikke of juiste dunne personen. De stoel kan hoger, lager, breder of smaller worden ingesteld dan een stoel die voldoet aan de NEN-EN1335 normering.

Wij kunnen een stoel zo configureren, zodat de stoel geschikt is voor zware posturen of mensen met rugklachten. Dit laatste lossen wij op met ondersteuning van de lenden in verschillende ondersteuningsgradaties. De bureaustoel wordt speciaal voor u geproduceerd. Voor het aanmeten van de juiste stoel kunt u het beste naar de showroom komen van Versluis Kantoorinrichters. Onze specialisten helpen u graag bij het maken van de juiste keuze. Indien gewenst komen onze adviseurs ook naar u toe, desgewenst met enkele proefstoelen om uit te proberen.

Bureaustoel speciaal voor vrouwen

Kunt u uw draai niet vinden op uw huidige bureaustoel? Staan de armsteunen te ver uit elkaar, of juist niet? Zit u op het puntje van uw stoel? Last van uw rug of bekken? Grote kans dat de stoel waar u op zit niet bij u past. Vraag gratis advies bij een van onze adviseurs. Met een bureaustoel met een groter instelbereik, een lendensteun die uw onderrug ondersteunt of een zitneigverstelling die de bekken kantelt kunnen uw klachten misschien worden verholpen. We zouden u graag verder helpen.

Minimale eisen waaraan een bureaustoel moet voldoen, conform de Arbo wetgeving:

  • De zithoogte (bovenkant stoelzitting) is minimaal verstelbaar van 41 tot 55 cm
  • De zitting is minimaal 40 cm breed en 44 cm diep
  • De zitting heeft een zitneigverstelling van -7 tot +3 graden, en kan op -3 graden worden vergrendeld (de zitting kan schuin voorover of achterover worden gekanteld
  • De stoelkussens zijn voor en achter afgerond
  • De zitdiepte is verstelbaar van minimaal van 36 tot 48 cm
  • De rugleuning heeft een breedte van minimaal 36 en maximaal 46cm, en heeft een hoogte van minimaal 37cm
  • De Lendensteun is in hoogte verstelbaar, het hart van de lendensteun is minimaal verstelbaar van 17 tot 23 cm vanaf de bovenkant van de zitting gemeten
  • De armleuning is minimaal verstelbaar in hoogte van 20 tot 30 cm.
  • De armpad (bovenzijde van de armleuning) heeft een minimale breedte van 5 cm en een minimale lengte van 20 cm
  • De minimale afstand tussen de armleggers is minimaal verstelbaar van 36 tot 51 cm
  • De afstand van de voorzijde van de armlegger tot voorzijde zitting is minimaal 20 cm
  • De bureaustoel is voorzien van 5 wielen
  • Er mogen geen scherpe of uitstekende delen aan de stoel zitten

Ergonomische arbo bureautafel

Ook voor bureautafels gelden wettelijke voorschriften. Sterker nog, wanneer u uw bureaustoel optimaal heeft afgesteld, dán stemt u daarop de bureau-hoogte op af. En tot slot stelt u uw monitor-afstand en -hoogte af. De voorschriften die voor een bureau gelden zijn vastgelegd in EN2441 en EN529 normering. Aan deze criteria dient een bureautafel te voldoen:

  • Het werkblad heeft een minimale breedte van 120 cm breedte, en een diepte van 80 cm
  • Het aanzitdeel van het bureaublad is vrijwel recht en een werkruimte van minimaal 65 cm breed
  • De hoogte is minimaal instelbaar van 62 to 85 cm
  • Het bureaublad is aan de voorzijde niet dikker dan 5 cm (inclusief draagconstructie)
  • Het bureaublad is licht van kleur maar niet wit, en niet spiegelend (i.v.m. weerkaatsend licht)
  • De knieruime onder de tafel is minimaal 65 cm diep
  • Bij de voeten is de vrije ruimte minimaal 80 cm diep

Zittend werken is het nieuwe roken

"Zitten is het nieuwe roken" kopt de media regelmatig. Daar zijn reeds vele onderzoeken naar gedaan. Wat is er dan zo slecht aan zitten? Wanner we zitten worden gewrichten, met name de rug en bekken zwaar belast. De belasting kan met 200% toenemen, wanneer we een verkeerde zithouding aannemen. Wanneer we ineengezakt zitten neemt de zuurstof opname in ons bloed af, omdat de longen in elkaar worden gedrukt. Hierdoor verslechterd de stofwisseling. Organen hebben te lijden door langdurig zitten.

De oplossing voor dit probleem is afwisseling! Wissel zitten af met staan en lopen. Een zit-sta bureau helpt hier enorm bij. Wees niet gevreesd, we laten u geen 8 uur per dag staan! Het optimale gebruik van een zit sta bureau is afwisselend zittend werken en staand werken. Wissel dit 6 tot 8 keer per dag af. Twintig minuten staand werken per keer is voldoende. Zo krijgt u steeds een andere belasting van het lichaam. Een elektrisch verstelbaar bureau is dan wel zo prettig. Wanneer achter uw bureau gaat staan, gaat u rechtop staan, beide voeten op heupbreedte, houdt u uw schouders ontspannen en rusten uw ellebogen op het bureaublad. Kom gratis is een zitsta bureau uitproberen in onze showroom in Den Bosch. Bedrijven kunnen een gratis proefplaatsing op kantoor bij ons aanvragen.

Juiste werkhouding bij beeldscherm werkzaamheden

We hebben eerste de bureaustoel afgesteld, daarop de hoogte van de bureautafel afgesteld. Nu is het zaak dat de monitor waar u op kijkt goed wordt afgesteld. Een pak printpapier onder de monitorstandaard is niet meer van deze tijd. Wij verkopen monitorarmen die in hoogte, kijkhoek en kijkafstand kunnen worden afgesteld. Bovendien kunt u met een goede monitorarm (liefst met gaslift) eenvoudig hoogte en afstand varieren. Zeker voor brildragers met variofocus is het even zoeken naar een prettige leesbaarheid in combinatie met een ergonomische houding van de bovenste nekwervels. Zo voorkomt u nekpijn. Onze adviseurs geven gratis instructie bij aanschaf van een ergonomische monitorarm.

Arbowetten rond de werkplek

Sinds enkele jaren geldt voor kantoren waar langer dan 2 uur per dag wordt gewerkt en NEN1824 normering. Deze norm schrijft het minimum aantal vierkante meters per werknemer voor. Voorheen werd gerekend met een oppervlakte van 8 m2 per persoon. Tegenwoordig geldt de volgende optelsom:

  • Een medewerker = 4 m2
  • Tel 1m2 voor lees/ schrijfruimte
  • Voor werkzaamheden waarbij tekeningen worden uitgelegd geldt +2 m2
  • Voor een flatscreen monitor komt daar 1 m2 bij, gebruikt u nog een oude glasbuis monitor dan rekent u met 2 m2
  • Voor ieder verrijdbaar ladeblok of vrijstaande kast rekent u 1 m2
  • Het aantal vierkante meters kan oplopen wanneer zonlicht, tocht, ventilatieroosters de werkplek negatief beïnvloeden

Zoals u leest, is het inrichten van een verantwoorde werkplek best een complexe zaak. Onze adviseurs helpen u graag bij het realiseren van ergonomisch verantwoorde werkplekken. Wij letten op alle noodzakelijke aspecten en hebben ruime ervaring met het uittekenen van kantoorruimtes. Wij weten exact hoeveel ruimte een medewerker nodig heeft en hoeveel doorgang er achter een bureau moet zijn. Bovendien combineren wij het technische met het aantrekkelijke! Want wij zijn ook mooimakers. Interieurstylisten kleden uw kantoren en verblijven smaakvol aan. Dit doen wij met de juiste kleurstellingen, beplanting, mooie visuals en decoratie. Wacht niet langer met het maken van een vrijblijvende afspraak, want wij staan te poppelen om u te helpen, dat is onze passie.

Gezondheid en welbevinden op kantoor

Prettig voelen, thuis voelen, daar gaat het om in de moderne kantooromgeving. We werken lange dagen op kantoor, daarom is het belangrijk dat men zich prettig voelt op de werkvloer. Versluis Kantoorinrichters doet er alles aan om het uw werknemers zo aangenaam mogelijk te maken. Naast een ergonomisch ingerichte werkplek, ergonomische hulpmiddelen zoals muizen, gelpads, laptophouders en leesstandaards, verzorgen wij ook de volgende zaken:

  • Fruit op de werkplek of in de kantine
  • Beplanting voor sfeer of geluidsdemping, desgewenst inclusief periodiek onderhoud
  • Akoestische wanden en bureaupanelen voor de nodige privacy
  • Verlichting en zonwering
  • Vloerbekleding en raambekleding
  • Aankleding met accessoires
Bewegen op kantoor

Al eerder meldden wij dat afwisseling belangrijk is wanneer we zittend werk of beeldschermwerk verrichten. Met behulp van een zitsta bureau kunnen we een aantal keren per dag zitten en staan afwisselen. We kunnen staand actief vergaderen. Er zijn ook al hulpmiddelen om actief te zijn achter uw bureau, zoals de deskbike of bureaufiets. Een leuke manier om de bloedsomloop actief op gang te houden.

Onze adviseurs praten u graag bij over alle mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebeid van gezond en ergonomisch werken op kantoor,
neem nu vrijblijvend contact met ons op.

Afspraak maken